My Creative Space



Idag har det inte blivit mycket skapande då jag varit fullt uptagen med annat trevligt. En fika med goda grannar, en tur på stan och mitt första restaurangbesök på egen hand med mina två tjejer. Jag ska under kvällen jobba med ett designprojekt jag tagit mig an men fastnat med.

I brevlådan landade mina nya namnlappar. andas - namnet på min blogg. Ordet har två betydelser. Andas som i andas in och ut. När Daniel dog var det väldigt tungt att göra just det - andas. Jag minns att jag pratade med min syster i telefonen en dag och hon påpekade just det, att jag verkade ha svårt att andas. Men den ursprungliga kopplingen är att jag under min barndomstid skulle skapa ett bibliotekskort, ett sånt bibliotekarien skrev på skrivmaskin och sedan laminerade manuellt. Jag sa mitt namn och hon varje gång jag fick tillbaka mitt kort var det fel. Mitt efternamn innehöll "nd" på den tiden och i staden jag växte upp var den vanligaste stavningen av det namnet "nn". Så hennes lösning blev först nn, sen nnd och tillslut fick jag förnamnet Anda istället för Anna. Så det följde med varje gång jag skulle ange ett användarnamn. Min blogg fick därför heta Andas blogg inledningsvis men nu är det bara Andas. :o)

Var med i leken du också på bloggen Our Creative Space. :o)

My name tags have arrived today. andas - the name of my blog. Andas is the Swedish word for "breathe". It has two meanings for me. When my Daniel died it was very difficult to breathe for me. I really had to struggle to breathe in and out the first days. When things get hard I try to focus on the breathing part. The second meaning is the original connection: When I was very young the librarian made the loaning cards on a type writer and laminated it by hand. My last name had a special spelling and she mispelled it over and over again. In the end she even changed my name Anna to Anda... Ever since that day I have used Anda as my user name. :o)

Join me in the Creative Space-game on the blog Our Creative Space. :o)

3 kommentarer:

Gnistra i Norr sa...

Så fina och vilken personlig berättelse som ligger bakom namnvalet.

Hoppas mina lappar också behagar komma snart...annars blir det stiltje i syfabriken snart.

Linda sa...

Åh vad kul med egna lappar! Och att du delade med dig av bakgrunden till just "andas"! Trodde inte det var SÅ mycket bakom, men onekligen roligt med den flertaliga innebörden!

Maxabella sa...

I love the story about how your blog name came to be.

I am heartbroken reading your story about your boy, but compelled to read on to find out how you managed to keep on breathing in the end. x