Pysselsöndag

I söndags fick jag en sån pysseldag som jag länge velat ha med lilltjejen. Jag har försökt många gånger att hitta på olika sysselsättningar men hon har aldrig haft ro att sitta ned - som den tvååring hon faktiskt är. Hehe.


Jag har provat med pärlor. Vilket slutade med att jag var fokuserad på att få färdigt en pärlbricka och hon grävde i burken och slängde pärlor över hela golvet. Pärlorna var alldeles för små och hennes finmotorik inte riktigt så bra. Klart man skulle sätta igång och kasta iväg pärlor då. Till gårdagens försök hade jag hittat STORA pärlor och grova synålar. Tjejen satt och trädde pärlor i flera minuter! Det var tydligen en helt ok sysselsättning. Hon tappade snöret flera gånger och pärlorna åkte av men hon fortsatte. Det finns nu bildbevis. Jag gjorde halsbandet och hon armbandet.

Jag försökte även att brodera lite under dagen vilket gick lite sisådär. Lilltjejen ville vara med och "sticka" som hon sa. Hon har fått en låda full med gamla trådar som hon får greja med när jag syr men hon vill självklart också sy. Igår plockade jag därför fram ett tyg, en nål och så fick hon välja färg från sina trådar och sätta sig och sy med mig. Det funkade också ovanligt bra. Jag blev riktigt nöjd över pysselsöndagen. Jag kom en bit på mitt eget arbete också.

Arbetet är ganska stort och jag har väl gjort ungefär en femtedel av det. Självklart gör jag en massa fel som måste rättas till under arbetets gång men det är en del av min hobby som jag ser det. Precis som i det verkliga livet måste man få göra fel någon gång. Ha, där fick jag till det! :o)




Inga kommentarer: