Snöstorm

Vi sitter och myser i stugan med snöstorm utanför. Imorgon är det
hemfärd och jag hoppas på mindre storm tills dess.

Veckan har varit härlig. Vi behövde verkligen det här. JAG behövde
det. Att vara hela familjen mer än en kort helg. Två vuxna och två
barn. Femårstrotsen har inte varit lika jobbig och bebis har haft sina
vanliga rutiner. Jag har verkligen kunnat njuta av stunder med barnen
var för sig. Vilket jag antar är en av anledningarna till mindre
trots.

Igår skickade jag in en ansökan till att läsa på universitetet. Nu
ska jag banne mig satsa på en gymnasielärarexamen. Jag ser ingen
annan utväg. Visst att konstskola lockar. Liksom en webbshop. Men det
är inte så enkelt. Jag sökte samma utbildning förra hösten men
mitt vikariat och sen den jobbiga graviditeten gjorde att jag var
tvungen att avsluta innan jag knappt börjat.

Om jag blir antagen ska jag inte ge upp den kreativa banan. Jag har
planer för den biten också. Minsann.

Jag vågar inte nämna vilket ämne jag ska läsa. För det är lite
crazy för att vara jag. Men maken och jag har pratat om det och kommit
fram till att det är en bra lösning. Eller han tyckte nog att jag
skulle satsa på engelska istället eftersom jag redan har engelska A
men jag vill inte ha två ämnen med nationella prov. Det här känns
bättre och efter att ha sniffat lite på den första kursen i höstas
så tror jag att det skulle passa mig. Bildlärarutbildningen var kul
men att kombinera den med matematik var orealistiskt. Nu ska jag njuta
av att ha tagit ett steg närmare ett mål jag velat uppnå länge. I
sisådär sexton år har jag velat bli gymnasielärare. Att jag hamnade
på grundskolenivå var ett drag av feghet. Nu får vi se om jag hamnar
rätt i mitt sökande... Eller så drar jag mig ur där i augusti och
står lika velande igen...

Inga kommentarer: