Jane Austen




Igår kväll fick jag ro tillslut. Efter tag. Jag gav upp På spåret, det var alldeles för svårt att koncentrera sig. Istället la jag in filmen "the Jane Austen book club" i PS3an. Lilla jag hade hyrt en blu ray-film minsann. Jag har haft funderingar på att köpa boken, både en och två gånger men jag har aldrig gjort det. Jag visste heller inte om det var en typisk film för mig när jag stod och fingrade på den i hyrbutiken. Minsann var det ju det! Först satt jag och broderade till den och sedan var jag "tvungen" att lägga undan broderiet och följa filmen. Jag har läst Jane Austen. Boken The complete novels by Jane Austen blev inköpt i en bokhandel i Köpenhamn för att läsas under tågluffning. Men nej det var inte en tjock och tung bok som Grigg i filmen köpte in. Min är självklart i pocketform, pockettokig var jag redan då, år 2000. Boken Emma står i bokhyllan så prydligt och det bästa av allt: Jag har köpt mig filmen Förnuft och känsla med Hugh Grant som Mr Darcy och Emma Thompson som Elinor Dashwood. Gissa om jag blev förvånad när filmens titel Järki ja Tunteet mötte mig när jag öppnade brevet från CDON.




Jag var nära att ringa och domdera över att de skickat mig fel film. Sedan insåg jag att det inte var fel film. Det gick bara inte att få tag på en film med svenskt omslag... Hehe. Så jag har en film med finskt omslag i min filmhylla. Åter till gårdagens film. Man behöver inte ha läst böckerna för att tycka om filmen. Bra skådespelare, fint "foto" - visst heter det så? Ingen gråtfilm anser jag men absolut en må-bra film och det är ju alltid en bra genre.

Inga kommentarer: