Jobbstart och stickning

Spännande spännande. Nästa vecka börjar det. Mitt nya jobb! Tänkte berätta lite om mina förberedelser inför starten... Få se... Hm... Eh... Jag fick i alla fall ett brev från dem idag. Där stod schemat för de första två veckorna. Det börjar med två dagars introduktion för nya lärare där de ska berätta om skolan. Wow, vilken bra grej. Jag har aldrig varit med om liknande. Sedan kommer de gamla lärarna och det blir uppstart plus fortbildning i "lärstilar". Jag har ju funderat på att kolla lite på det efter min licentiatuppsats och nu får jag det serverat på fat. Kul! Sen är det planering arbetslagsvis, planering mentorsvis och egen planering. Å så verkar det vara genomgång av program för schema och sånt administrativt. De två veckorna avslutas med en surströmmingsfest. Jaaaaa! Jag som varit orolig för att jag inte skulle få äta någon surströmming i år (det är tre år sen sist!) och nu är det andra festen jag ska på. Mums.

Jag minns inte om jag berättat att jag startat på tröjstickningen igen och jag har tyvärr insett att:

1. Jag kommer inte att ha på mig tröjan när den är klar,
2. Stora stickprojekt inte är min grej så...
3. Jag kommer aldrig mer sticka en tröja till mig själv.

Men det är cirka 10 varv kvar innan den är klar. Så jag har hållit ut duktigt. Jag har en hel del att lära:

Koncentration vid räkning av maskor
Jämn trådspänning
Snygg avmaskning och ökning
Muddstickning
Halsstickning
Byte av nystan när tråden tar slut
Avslut vid vändning

Det svårt att lära sig sticka på egen hand. Jag borde ha en allvetande stickare på min axel under tiden jag arbetar och inte bläddra i stickböcker. Plus att det gäller att sticka och sticka och sticka för att bli duktig på det. Jag vågar inte ens ta en bild av verket. Det ser bara för taskigt ut.

Inga kommentarer: