NCS-kartor (bild från webben)
I början av den här veckan har jag varit på den första kursträffen i min bildkurs. Jag sitter alltså åter igen i skolbänken. Med sikte på att få en gymnasielärarexamen. Men främst att få göra något kreativt ett tag till skillnad från allt det där akademiska som jag hållit på med av någon anledning... Oj vad roligt det var att träffa de andra deltagarna och att få börja så smått med "bildandet" som min syster så finurligt sa idag.
Första dagen var det mest information. Vi hade en föreläsning om perception. Det var en hel del som togs upp som även tas upp i optikdelen på fysiken. Så jag kände mig inte helt vilsen. Vilken prick är störst av de nedan?
Just ja, prickarna är ju lika stora. Hehe.
I början av den här veckan har jag varit på den första kursträffen i min bildkurs. Jag sitter alltså åter igen i skolbänken. Med sikte på att få en gymnasielärarexamen. Men främst att få göra något kreativt ett tag till skillnad från allt det där akademiska som jag hållit på med av någon anledning... Oj vad roligt det var att träffa de andra deltagarna och att få börja så smått med "bildandet" som min syster så finurligt sa idag.
Första dagen var det mest information. Vi hade en föreläsning om perception. Det var en hel del som togs upp som även tas upp i optikdelen på fysiken. Så jag kände mig inte helt vilsen. Vilken prick är störst av de nedan?
Sedan var det lite fototeknik. Väldigt basic tack och lov. Vi pratade bländare, slutare och brännpunkt och fick testa att ta några kort med en digital systemkamera. Nu måste jag ju ha en egen så jag kan lära mig det lite bättre. :o)
På konsthistorian gick vi väldigt snabbt igenom modernismen. Läraren hade missat att det var den här veckan kursen startade så han blev smått överumplad när han skulle ta hand om oss för minus 30 minuter sedan. En av hans kollegor ställde upp och fyllde ut tiden. De gjorde så gott de kunde och jag tyckte att det blev två helt ok föreläsningar. Nu har vi däremot i uppgift att skriva en essä på 3-4 sidor om modernismen. Gulp!
På konsthistorian gick vi väldigt snabbt igenom modernismen. Läraren hade missat att det var den här veckan kursen startade så han blev smått överumplad när han skulle ta hand om oss för minus 30 minuter sedan. En av hans kollegor ställde upp och fyllde ut tiden. De gjorde så gott de kunde och jag tyckte att det blev två helt ok föreläsningar. Nu har vi däremot i uppgift att skriva en essä på 3-4 sidor om modernismen. Gulp!
Vår grupp hade tvådimensionell bild som den sista lektionen. Det var riktigt intressant. Vi gick igenom hur man bestämmer vilken färg det är och hur NCS-systemet fungerar. Där består kursuppgiften i att försöka sig på att blanda ihop tre olika valbara färger och försöka benämna dem enligt NCS-systemet. Inte så lätt kan jag lova. Mina akrylfärger har torkat ihop alldeles så det fick bli en sväng till affären idag och köpa konstnärsmaterial. Nu gäller det att sätta sig ned och börja med uppgifterna när det är färskt i minnet.
Just ja, prickarna är ju lika stora. Hehe.
2 kommentarer:
Ååh, det låter jätteintressant! Fast historiebiten tror jag att jag skulle slippa! :o)
Klart du måste ha kamera nu! Och vad kul att köpa konstnärsmaterial!
Ja, men just nu känns konsthistorian minst jobbig. Hur ska jag få tid med allt?
Skicka en kommentar