Återigen hej!

Nu testar jag hoppa på bloggandet igen efter att ha haft en rejält lång paus.

Börjar med här och nu.

Vi är inne på de sista veckorna på skolan. Vår allra sista verkstad är "konsthistoria" där uppgiften är att göra en parafras av ett känt konstverk. Jag velade fram och tillbaka. Måndag och tisdag satt jag mest med pannan djupa vecka. Funderade på att ta mig an något verk av Carl Larsonn, naturalism i dess sanna anda. Svårt som 17. 

Sjuk liten dotter gjorde att jag fick ta en paus från pannvecksgympan. Igår eftermiddag släppte det. Prestationsångesten. Jag hittade ett verk av Kandinsky som jag kunde tänka mig att jobba med: 


Color study: Squares with concentric circles

Abstrakt konst är ju något jag gillar och alltid har gjort. 

Men jag skulle ju göra en parafras. Under kvällen var det Sveriges yngsta mästerkock och jag blev influerad. Så klart skulle det bli tallrikar!

Så jag satte igång att göra en första skiss i akvarell och i A4. Det färdiga verket ska bli mycket större. Men så här blev det: 


Nu får jag jobba vidare med ett större format och akryl. 

Ha det gott!
/Anna

Inga kommentarer: