Insikt




Det är skönt när man inser viktiga saker i sitt liv. När dessa aha-upplevelser kommer till en och tillvaron blir lite bättre. Jag har insett flera bra saker den här veckan.

Mitt handarbetande behöver inte resultera i något! Jag måste inte prestera! Jag har velat att det skulle leda till ett jobb. Som vanligt hoppar jag över flera steg i processen. Det kan inte bli ett jobb utan att man kämpar. Precis samma problem som jag alltid har (Jag kan inte skriva en avhandling genom att "poff" skriva ut alla 200 sidor). Det måste göras också.

Jag blir stressad av att virka. Det ska gå så fort som möjligt. Vilket inte lyder under mottot "långsam lycka". Det gör däremot broderandet. Det går långsamt. Jag kan inte göra det snabbare för då blir det fel, fult och inte bra. En kul insikt eftersom jag mår riktigt bra när jag broderar.

Sedan har jag lärt mig varför jag mår så dåligt under vissa perioder. Jag tyckte det var konstigt att ett brev eller ett telefonsamtal kan få hela min kropp att göra så ont. Jag såg en film här i veckan som gav mig just en aha-upplevelse kring detta. För en tid sedan råkade jag ut för en hemsk händelse. Mina dåvarande svärföräldrar utsatte mig sedan för en otäck psykisk terror. Jag vill inte gå in på detaljerna här. Jag bestämde i alla fall att jag inte ville ha någon mer kontakt med dem. Nu har saker och ting hänt och de vill ha kontakt igen. Jag mår så dåligt av det. Varje telefonsamtal, sms och brev gör att jag har ont i hela kroppen, tankarna börjar snurra och jag blir ett litet vrak. Post traumatisk stress har jag fått lära mig att det heter. Jag måste bearbeta det, bli starkare och acceptera eller säga ifrån. Det är även jobbigt eftersom flera av mina vänner och min familj inte riktigt förstår hur dåligt jag mår eller varför. Hur ska jag få dem att förstå? Jag förstår det knappt själv.

Inga kommentarer: